Planen - Inshalla

Efter studenten jobbar jag. Först sommarskola, sen hopppas jag på att kunna jobba på hotell men även inom vården. Kommer jag in på läkarlinjen till hösten så börjar jag såklart. Kommer jag inte in så försöker jag hitta jobb inom vården under en termin, tills våren då jag förhoppningsvis kommer in.

Anledningen till att jag inte är säker på att jag kommer in till hösten beror på att intagningspoängen är 22,5 (vilket jag hoppas på att gå ut med) men eftersom att det finns få platser och många med 22,5 så bruka man -utöver betygen- gå på högskoleprovet för att avgöra vem som kommer in. Jag har själv fått 0,9 (ganska dåligt) och gränsen (har jag hört) ligger kring 1,3. You do the math. Till våren är det dock andra saker som gäller.. Intagningspoängen ligger inte på maxet 22,5 - utan de lägsta intagningspoängen ligger mellan 22,1-22,4. Om jag söker till våren med 22,5 så spelar det alltså ingen roll vad jag fått på högskoleprovet. Get it?!

Det jag gör nu är alltså att försöka söka så mycket jobb som möjligt, samtidigt som jag försöker komma på vilken stad jag vill plugga i. Helst Uppsala om jag ska vara ärlig, men jag känner mig tvungen att sätta Karolinska (Sthlm) som nummer 1. Aja, det löser sig. Det löser sig alltid.

/Samar

Kommentarer
Postat av: Jag igen :)

Om man har säg mindre 22,1 och får typ 1,8 på HP, kommer man in då? Haha, du kanske inte vet, men jäkla läkarprogram som ska ha så höga antagningspoäng. Varför äre så ens?

2011-03-21 @ 14:44:39
Postat av: smr

Det är som du säger. Har du 1,8 på HP så kommer du troligtvis in. Det beror på vilken skola du vill gå (Karolinska har 2,0) men 1,8 är riktigt högt och jag vet att du kommer in i exv Örebro.



Anledningen till att det är så svårt att komma in beror på att staten vill ha kontroll över antalet färdigutbildade läkare som "produceras". Ju färre läkare som finns desto "finare" är det att vara läkare.

2011-03-21 @ 15:34:24
URL: http://retardsunites.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha "katolinska":P

2011-03-21 @ 16:16:49
Postat av: puffaren

good luck! du kmr komma in på ky inshalla;)

2011-03-21 @ 23:17:13
Postat av: hafsa

Hej! Jag har också kollat in det där och visst är det svårt, Karolinska lottar mellan de som har 22,5! Har du inte funderat på att plugga utomlands? I polen t.ex. har du obligatorisk praktik i Sverige, så du kommer garanterat hem också! At-tjänst gör du också i Sverige. Du kan då utbildningen är "eu-utbildning" byta över till Sverige så småningom om det finns platser! Sen så är polen utbildning en av de bästa i europa, många läkare åker vidare till usa, kanada och australien eftersom dessa länder söker läkarna som utbildats där, de har mer kompetens menar vissa. Andra menar att sveriges system är bättre. Enligt min åsikt hehe, är utomlandsutbildningarna bäst! De ger mer kött på benen så att säga, du får en grym kompetens efter det! Meeen det kostar också haha=)



Är så insatt i detta så jag var tvungen att sprida min kunskap !! haha



Lycka till inshaallah kommer du in där du vill! Din blogg e otroligt rolig alltså!



Kraam

2011-03-22 @ 00:58:16
URL: http://hafsas.wordpress.com
Postat av: hafsa

Definitivt mer av det goda haha :D

Jo jag själv vill gå läkarutbildningen så därför har jag kollat upp alla möjliga möjligheter hehe! Jag tror det är många universitet som lottar så det ska bli lika mellan könen, men Karolinska vet jag definitivt! Jag pluggar sista terminen till sjuksköterska och blev käär i läkaryrket mitt andra år! Tänkte ändå att det är bra att gå kvar för kunskap är ju alltid kunskap och då kan jag finansiera de inshaallah kommande 6 åren! Men Norge då? De har bra utbildning också! Jag har inte alls de ämnen som krävs för läkarlinjen så jag tror jag ska ta ett basår i sthlm, söka och om ja kommer in inshaallah ta utbildningen utomlands! Har världens koll på hur allt går till haha=) man gör ett intagningsprov i sthlm i slutet av maj som handlar om fysik, kemi och biologi, klarar man minst 60% är man inne! Jag har också tänkt på det där med ensamheten men jag kanske inte åker själv :) Provet kostar inget så det gör inget att du tar det! Då har du ett alternativ till Sverige, kanske du vill åka efter att du tänkt på det ett tag i sommar! Vi kanske hamnar på samma plats!! :D haha framfusig? I think soo!

2011-03-22 @ 01:47:03
URL: http://hafsas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0