Fick mig 2 frågor:

Hej Samar. Jätte fin blogg. Jag har en fråga. Jag undrar hur man blir så motiverad och en sån toppen elev som du är? Kan du inte dela med dig lite studie tips ? :) Kram Nanda

Hej Nadan! Jag älskar att du skriver "toppenelev". Hahahahah! Jag? Sanningen är att jag i denna stund känner mig som världens mest korkade, mest energilösa och mest förvirrade student genom tiderna. Om jag ska vara helt ärlig så har det varit olika saker som hållt mig motiverad under min skolgång.

I 8an, betygsångest. I 9an, "ville testa hur långt jag kunde gå". 1an, betygsångest och rädsla för att misslyckas. 2an, bara göra mitt absolut bästa/rädsla för att sabba allt. 3an, bara ta studenten och gå ut med betygen jag kämpat för. I baktanken var det ju såklart min solklara mål om läkarlinjen, men det kändes alltid som en fantasi & i praktiken kändes detta knappast som den "riktiga motivationen".

Idag, när jag börjat pugga i Uppsala så kan jag inte ge ett enda tips mer än, "jag har inte den blekaste aninge". Gör som jag/gör inte som jag? Jag vet inte.

Jag har lagt upp en jättegammal video på "studetips" på bloggen. Kanske nått att checka in?

Kan du snälla ge mig tips på detta.. Jag har velat bli läkare sen jag var liten, mest pga lönen för jag vill ha bra ekonomi för att jag vet hur det är att inte ha det, men det vore också kul har jag alltid tyckt, tills jag började ettan för några månader sen. Hela terminen har jag tyckt att naturämnena är tråkiga och fått e eller f och inte pluggat mycket, känns som att allt är svårt och jag känner mig ständigt korkad.. fick e i slutbetyg alltså är det nu omöjligt för mig att bli läkare o Sverige VIA betyg. Plus att jag e superblyg o inte har vänner i klassen.. Känner mig misslyckad nu. Vad tycket du, ska jag byta till sam o ta en risk eller stanna o gå ut med dåliga betyg? Förlåt att jag frågar dig men jag blir snart galen av beslutsångest och har ingen som ger mig råd.. Kan inte du ge tips? :(

Hej. Ehh, tips? Grejjen är såhär, vill du bli läkare så kommer du kunna bli det oavsätt hur det går i gymnasiet. Du skulle kunna flytta utomlands och plugga, komma in via högskoleprovet eller plugga upp betygen. Du skulle även kunna bli det oavsätt om du går Sam, du måste bara kompletera med ett basår för att läsa ämnerna som är behöriga.

Jag förstår att det är jobbigt/svårt att ta tag i plugget (känner exakt så nu) men sanningen är att man måste ta chanser, slita, kämpa - hur jobbigt (och läskigt) det än må vara. Det mesta ger sig med tiden och du kommer att komma in i det.

Till frågan om du ska byta... Det beror på, vad vinner/förlorar du på att gå kvar? Visst, går du på NV är du behörig för att bli läkare, men är du inte så intresserad av naturämnerna så finns det ju andra alternativ. Lönen är ju inte sådär superhög (oftast har man massa lån att betala tillbaka) och jag tror att det är jäkligt tufft att ta sig igenom 3år på gymnasiet + 5,5 år på utbildningen om man tänker på lönen. Det finns tusen andra yrken där ute som ger bra ekonomi men som har helt andra inriktningar. Fundera på vad du verkligen vill få ut av det och om du skulle kunna tänka dig något annat, då kanske det kan vara smart att byta. Kom dock ihåg (!), det finns inget som säger att allt kommer bli bättre/lättare om du byter.

Här är btw tidigare svar jag gett som kan vara till nytta.


Lots of love (Lol?)

/Samar

Kommentarer
Postat av: puffaren

Bra svar!

2012-01-08 @ 23:40:40
Postat av: Anonym

Tack så mkt Samar för att du svara, det var jättesnällt :)

2012-01-09 @ 00:07:29
Postat av: en mongolid jävel

mongo mongo mongo mongo mongolid?? mongolid lid lid snälla glid glid glid med din slid slid slid a a a! hihihihi visst ere en bra dikt?? :P

2012-01-10 @ 06:26:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0